Termékek: 0
Összeg: 0 Ft

Hogyan válasszunk kerékpárt

Kerékpár

Laikus szemlélőnek úgy tűnhet hogy a kerékpárt igen egyszerű választani, ugyanis a fizikai adatok közül csak a testmagasság és a testsúly szükséges hozzá (persze az illető nemén kívül), azonban számtalan dolgot kell még eldönteni az igények fényében.

Gondolom arra felesleges kitérnem, hogy miért nem érdemes áruházi kerékpárt vásárolni, hiszen Ön nem véletlenül jár itt nálunk. A rossz minőségű alkatrészek hamar elromlanak, sokszor kell őket javítani, ami hosszabb távon többe kerül mint egyszer igényesebbet venni. Az ember egyre kiábrándultabb lesz, nem élvezi a kerékpározás rekreációs élményét, ami miatt eleve vásárolta a kerékpárt. Biztonsági alapfeltétel a fékek és a fékkarok minősége, ami az áruházi kerékpárok döntő többsége nem teljesít.
Lássuk konkrétan a kerékpárok választandó jellemzőit:

 

1. Vázméret

Ehhez e legegyszerűbb az alábbi táblázatokat használni, ami átlagos arányú embereknél kiválóan működik.

26" Mountain bike váz méret meghatározása:

Magasság 
(cm)
Váz
(inch/coll)
Váz
(Méret)
148 - 158 13"-14"       XS
159 - 168 15" - 16" S
169 - 178 17" - 18" M
179 - 185 19" - 20" L
186 - 193 21" - 22" XL
194 - 198  23" - 24" XXL

 













27,5" Mountain bike váz méret meghatározása:

Magasság 
(cm)
Váz
(inch/coll)
Váz
(Méret)
150 - 159 13"-14.5" XS
160 - 169 15"-16.5" S
170 - 179 17" - 18" M
180 - 189 18.5"-19.5" L
190 - 199 20" - 21" XL
200 - 209 21.5"- 23" XXL



 

 

 

 

 

29-es Mountain bike váz méret meghatározása:

Magasság 
(cm)
Váz
(inch/coll)
Váz
(Méret)
165 - 174 15"-16.5" S
175 - 184 17"-18.0" M
185 - 194 18.5"-20.5" L
195 - 205 21" - 23" XL



 

 

 

 

 

City és Túra (Trekking/Cross) kerékpár  váz méret meghatározása:

Magasság 
(cm)
Váz
(inch/coll)
Váz
(Méret)
Váz
(cm)
147 - 155 13"-14"     XS 33-35,5  
156 - 165 15" - 16" S 38-40,5
166 - 175 17" - 18" M 43 - 46
176 - 183 19" - 20" L 48 - 51
184 - 191 21" - 22" XL 53 - 56
192 - 198  23" - 25" XXL 58,5-63,5

 

 
















Országúti és Fitness kerékpár váz méret meghatározása:

Magasság 
(cm)
Váz
(cm)      
Váz
(Méret)
148 - 152 47 - 48 XXS
153 - 160 49 - 50 XS
161 - 168 51 - 53 S
169 - 175 54 - 55 M
176 - 183 56 - 58 L
184 - 191  59 - 60 XL
192 - 198 61 - 63 XXL

 

 

 

 

 

 

 

 

Gyerek kerékpár méret meghatározása:

Életkor
(év)
Magasság
(cm)      
Kerék átmérő
(in / coll)
2 - 4 80 - 100 12"
3 - 5 90 - 110 14"
4,5 - 7 100 - 120 16"
6,5 - 9 115 - 135 20"
9 - 12 130 - 150 24"
11+  145+ 26"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Átlagtól eltérő arányoknál (nagyon hosszú lábú hölgyeknél, nagyon rövid lábú fiúknál), illetve ha nincs kéznél a táblázat, viszont kéznél van a bicaj, a következőt érdemes tenni: a vázmagasságot úgy választhatjuk ki, hogy a bicikli felsőcsövét átlépjük, ekkor kb. 1 collnyi, azaz 2,5 centiméternyi helynek kell lennie az ágyékunktól, vagy ha megemeljük a kormányt, akkor öt-tíz centire el kell emelkednie az első keréknek a földtől. A versenykerékpárok váza hagyományosan magasabb, itt kevesebb hely is elég.

2. Kerékpár típusa
4 alaptípust és egyre több altípust különböztetünk meg:
- MTB (Mountain Bike - hegyikerékpár): A legnépszerűbb család, főleg a fiatalabbak körében. Főleg földútra van tervezve, masszív felépítés, kb. 30 fokos üléshelyzet. Bütykös, széles gumijával kissé kényelmetlen és lassú aszfalton.
- Országúti (versenykerékpár): Csak aszfaltra való, sportolásra. Mindenki ismeri, nagy és vékony kerekek, mély kormánnyal, nagyon döntött (kb. 15 fok) testhelyzet.
- Túrakerékpár (Trekking/Cross): Ez is aszfaltra való, de kényelmesebb, egyenesebb háttal lehet rajta ülni (kb. 45 fok), és a váltó áttételtartománya szélesebb, így lazább talajra, aszfaltra, túrázásra is kiváló. Vastagabb gumival szerelik, ugyanolyan átmérőjűvel, mint az országútit.  A Cross csak abban különbözik a Trekkingtől, hogy nincs rajta csomagtartó és sárvédő (lámpa ezeken a típusokon nem szokott lenni).
- Városi (City) kerékpár. Ezek többnyire 26"-os, sárvédős, csomagtartós, bevásárlókosaras bicajok. Egysebességes vagy kontrás vagy 3 sebességes agyváltós, mivel ezekkel általában sík úton közlekednek. Általában dinamós (vagy agydinamós) lámpával is felszerelik. A kisebb kereke jobban tűri az igénybevételt. 60 éa 90 fok között mozog az üléshelyzet.
- Fitness kerékpárok. A legújabb, egy-két éve elkezdodött tendencia a fitness kerékpárok terjedését mutatja. A fitness kerékpár voltaképpen egy egyenes kormányú országúti, kicsit masszívabb és szélesebb gumival, de majdnem ugyanolyan könnyű súllyal, kényelmesebb üléshelyzettel.
- Dirt (street). A MTB kerékpárokból alakultak ki, és fejlődtek önálló kategóriává. Olyan speciális vázzal készülő MTB kerékpárokról van szó, melyeket tinédzserek használnak trükkökre, ugrásokra, örömködésre. Sokszor normális közlekedésre nehezen használhatók a rendkívül alacsony üléspozíció miatt. Nyugdíjasoknak nem ajánljuk.
- BMX: Szintén klasszikus, mindenki által ismert típus: Zárt területen, speciálisan kialakított akadályok közt, trükkök, ugrások bemutatására való.

3. Felni (Kerékabroncs):
Ezt mindenképpen a súly, illetve a terhelés határozza meg. Már átlagos súlynál is javasolt egy masszívabb felépítésű, igényesebb alumínium ötvözetből készült felni, átlag feletti súlynál és/vagy terhelésnél pedig kötelező. A hagyományos, szimpla falú felnik nagyon hamar deformálódnak, "nyolcast" kapnak, állandóan centrírozni kell őket, akár már 2-3 centrírozás árából kijön a két felni közötti különbözet.

4. Váztípus:
Manapság az alumínium vázak az elterjedtek, ami abszolút jogosnak tekinthető abban a tekintetben, hogy egy standard kerékpárnál minumum 1,5 kg-al könnyebbek az acélváznál, míg mechanikai tulajdonságaik közel megegyeznek. Persze az acélvázat sem kell temetni, egy igényesebb acélváz felveszi a versenyt alumínium társával szemben. Ötvözői alapján két csoporta oszlanak az alumínium vázak: A 6000-es vázakra (pl. 6061 ötvözetből), és a 7000-es ötvözetekre, utóbbiak drágábbak és könnyebbek. Egyéb anyagok is léteznek, ezekre nem térnék ki, mivel aki ilyet vesz, annak általában nincs szüksége tanácsra.

5. Rugózás:
- Merev villa: Nem feltétlenül az olcsóságot jellemzi, országúti, city és fitness kerékpárok jellemzően merev villával készülnek, mivel ezeken a súlycsökkentéssel többet nyerünk, míg rugózásra sík úton, aszfalton nincs szükség.
- Első rugóstag (teleszkóp): Terepen, illetve rossz burkolatú úton vesszük leginkább hasznát, azonban fontos tudnunk hogy minden rugózó elemmel a pedálozás hatékonyságból veszítünk. Az alapváltozatokban csak egy sima acélrugó van (legtöbbször csak az egyik szárban), az igényesebbek olajos csillapítással készülnek, míg a topmodellek légrugózással.
- Összteleszkóp: Szemre ezek a legdivatosabb járgányok, azonban fontos tudni, hogy összteleszkópos kerékpárból az olcsóbbak (150.000 Ft alatt) inkább csak óvatos hobbi célra használhatóak, intenzívebb használatnál a számos csukló és forgáspont hamar "kikotyógosodik", ami nem, vagy csak nagyon nehezen javítható, ráadásul az előbb említett hatékonyság csökkenés hatványozódik (kivétel néhány speciális esetben). Ez alatt az érték alatt inkább vegyünk egy igényesebb első teleszkópos példányt.

6. Fékrendszer
Manapság 4 fő féktípus létezik:
- Kontra: A hátsó kerékagyba épített klasszikus fékrendszer, főleg a gyermek és a city kerékpárokon található.
- Patkófék: Országúti és BMX kerékpároknál: Kis helyigény és kis súly jellemzi, de gyengébb fékhatás a többihez képest.
- V-fék: A nagyobb erőkar miatt nagyobb fékhatás, a legelterjedtebb manapság.
- Tárcsafék: alaptípusa bowdenes működtetésű, míg a fejlettebbek a motorokéhoz hasonlóan hidraulikus (olajos) működtetésűek. A tárcsafék jóval kevésbé kényes a szennyeződésre, kisebb szervizigényű, kisebb erővel nagyobb fékhatást érhetünk el, és hosszabb lejtmenetben sem veszít radikálisan a fékhatásából. Az olajos működtetésűeket szinte egy ujjal lehet húzni, és automatikusan utánállítja a fékpofa kopását.

7. Kerékméret:
Felnőttek jellemzően két kerékméretből választhatnak, a 26 (coll)-os kerékméret masszívabb, és általában szélesebb gumival szerelik, így leginkább terepre és átlag feletti súlyúaknak ajánlható. A 28-as kerék ennek ellenkezője, jóval könnyebb hajtani az ilyen kerekű biciklit. Léteznek még 29-es kerekű Mountain Bike-ok, ők még külföldön is ritkaságszámba mennek, viszont egy magasabb (190+) méretű embernek "uralkodói" érzést biztosítanak. 26-os kerékméret alatt egy vázméretben készülnek a bringák, így ezeket a kerékméret jellemzi (1. pont gyerek kerékpár táblázat).

8. Váltókar
4 alaptípusa létezik:
- Egykaros: A legolcsóbb kerékpárokon találkozhatunk velük, felépítése az MTB-k hőskorát idézi
- Kétkaros (Shimano EZ-Fire-tól felfelé): A fel-és leváltáshoz különböző karokat kell nyomni (illetve húzni), ez a leginkább elterjedtebb.
- Markolatváltó (Sram grip shift, illetve Shimano Revoshift): A váltást a markolat elengedése nélkül, pusztán a markolat belső részének tekerésével végezzük. Létezik olcsóbb változata a belépő szintű kerékpárokhoz, illetve profibb a jobb gépekhez.
- Országúti kerékpárokon találkozhatunk az alsócsőre épített, illetve a fékbe integrált változatokkal is.   

9. Hátsó, illetve első váltó:
Ha biztosra akarunk menni, válasszunk a Shimano, vagy a Sram modelljeiből, esetleg a Sunrace váltók is manapság már bevállalhatóak. Országúti kerékpároknál a legendás Campagnolo váltók is alternatívát jelentenek, persze ha van elég pénzünk. A hátsó váltót használjuk leginkább, ez van nagyobb igénybevételnek kitéve, így ez általában drágább alkatrész családból származik, mint az első. Hátsó fogaskerékszám alapján megkülönböztetünk, 5,6,7,8,9 sebességű hátsó váltókat, illetve országútikon már megjelentek a 10 sebességes modellek. Az első váltó 2 vagy 3 sebességes lehet.
Shimano MTB hátsó váltók, illetve alkatrész családok az olcsóbbtól az igényesebb felé:

TZ-50
Tourney
Altus
Acera
Alivio
Deore
Deore LX
SLX
Deore XT
XTR

Ezek azok az objektív szempontok, amiket segítség nélkül is ki tudunk immár választani. Ami nem látható, és nem fejezhető ki számokkal, az a váz minősége. Egy átlagos kerékpárnál a váz értéke akár a 35%-át kiteheti a kerékpár árának, nem véletlenül. Fontos tisztában lenni azzal, hogy a nevesebb gyártók modelljeinél nem csak a nevet kell megfizetni, ezek a vázak sokkal átgondoltabb tervezéssel, precízebb geometriával készülnek, és masszívabbak, mint kevésbé neves társaik. Egy kerékpár hozzávetőleg 50 alkatrészből áll, egy jobb fejcsapágy, hajtómű, érezhetően kontrollálhatóbb, "összeszedettebb" kerékpárt eredményez, amivel sokkal nagyobb élvezet a kerékpározás.
Egy jobb kerékpár vásárlására fordított pénz pótolható, míg az elfecsérelt szabadidő örökre elveszett.
Végezetül talán a legfontosabb tanácsom:
Ha még nincs, akkor kerékpárjához vásároljon minőségi bukósisakot, valamint első és hátsó világítást. Ezen ne spróróljunk, a kórházban már hiába tekernénk vissza az idő kerekét.

 

Elérhetőség


Cégnév: SportOutlet Kft.
Cím: Kattintson ide!
Telefon: +36 30 644 0948
Adószám: 13979775-242
Cégjegyzékszám: 01-09-330980
E-mail: info@sportoutlet.hu